Tuesday, November 20, 2007


معرفي فيلم

نام فيلم : در واقع عشق. Love Actually -2003
كارگردان: ریچارد کرتیس
بازيگران: هیو گرانت، لیام نیسون، کالین فیرث، لورا لینی، اما تامسون، آلن ریکمن، کایرا نایتلی، روآن اتکینسون

در واقع عشق، داستانِ آدمهایی است که هر کدام به نوعی درگیر دوست داشتن یا دوست داشته شدن هستند. به تصویر کشیدن آدمهایی که گاهی برای بیان کردن علاقه‌ی خود دست به کارهای جالبی می‌زنند و گاهی هم مجبور به سکوت و نگه داشتن آن برای همیشه در قلبشان می‌شوند.
یکی از صحنه‌های دوست‌داشتنی فیلم( که کم هم نیست این قبیل صحنه‌ها) وقتی است که مارک که همسر دوست صمیمی‌اش،ژولیت(کایرا نایتلی) را دوست دارد و همیشه سکوت کرده، در شب کریسمس به در خانه شان می‌رود و این جملات را که روی کارتی نوشته، نشانش می‌دهد:
Let Me Say
Without Hope Or Agenda
Just Because It’s Christmas
And At Christmas You Tell The Truth
To Me You Are Perfect
And My Wasted Heart Will Love You
Until You Look Like This
(A Card Showing A Picture Of A Disintegrating Mummy


کارگردان فیلم، نویسنده فیلم‌نامه‌ی فیلم‌هایی چون: ناتینگ هیل، خاطرات بریجیت جونز و مجموعه تلویزیونی مستر بین است و این فیلم اولین تجربه‌ی کارگردانی اوست.




Wednesday, November 14, 2007


معرفي فيلم

نام فيلم : ناشناخته Sconosciuta, La – the unknown -2006

كارگردان: جوزپه تورناتوره
بازيگران: کسینا راپوپورت، میکله پلاچیدو، کلادیا جرینی

ایرنا، زن ِ مهاجری با گذشته‌ای هولناک، که به دنبال فرزندش می‌گردد، برای رسیدن به خواسته‌اش با دروغ و راه‌های غیرقانونی، برای کار وارد خانه‌ی زوج طلاسازی می‌شود که دختر کوچکی دارند و دختر آنها به بیماری خاصی مبتلاست. بین ایرنا و دخترک رابطه‌ی محبت‌آمیز خوبی برقرار می‌شود که نگرانی مادر دختر را به همراه دارد. با گذشت زمان، خاطرات و گذشته‌ی پر از خشونت ایرنا به سراغش می‌آیند و سایه‌اي که مدام او را تعقیب می‌کند برایش دردسرساز می‌شود...

آخرین فیلم ِ تورناتوره با موسیقی همیشه همراه، انیو موریکونه، فیلم تلخ و معما گونه‌اي است. مضمون فیلم، انسانی و حکایت ِ زندگی تلخ و ناخواسته‌ی زنانی است که، مطیع و برده‌ی مافوقی هستند که حتی فرزندانشان را هم از آن‌ها می‌گیرند و کارشان، قاچاق نوزادان نامشروع است. همه فیلم‌های تورناتوره، روایت یک زندگی‌اند که داستان خود را درگذشته‌ی شخصیت‌ها جستجو می‌کنند، روایت نرسیدن، روایت خواستن و رها کردن، اما فیلم ِ"ناشناخته" رویای رسیدن است این بار. رسیدني غیر قابل تصور و تلخ.




Sunday, November 04, 2007


معرفي فيلم
نام فيلم : زندگی دیگران- Leben der Anderen, Das -2006

كارگردان:فلورین هنکل فون دونرسمارک
بازيگران:اورلیش موئه، سباستین کخ، مارتینا گدک، اورلیش توکور

قبل از فروپاشی دیوار برلین، بازجوی ارشدِ پلیس امنیت (آلمان شرقی) مأمور زیر نظر گرفتن زندگی نمایشنامه نویسِ موفق که، با بازیگر ِ محبوب نمایشنامه هایش زندگی مشترکی دارند،می شود. با شروع شنود و کنترل نامحسوس خانه وی، بازجو، کم کم جذب رابطه ی آن دو و عقاید سیاسی آنها می شود تا آنجایی که برای نجات آنها دست به پنهان کاری می زند و اخبار دروغ به مقامات می دهد. تااینکه چاپ مقاله یی بدون امضا در روزنامه ها که افشا کننده آمار خودکشی در آلمان شرقی است، مقامات را به شک می اندازد و ...
زندگی دیگران، فیلمی فوق العاده در بازگو کردن روابط انسانی سرکوب شده است. بازجویی که زندگی اش عاری از عشق و دوستی است و شدیدا به عقاید سیاسی اش پایبند، در پایان دستخوش تحول می شود و برای نجات زندگی دیگران، خودش، عقایدش و هر آنچه به آن پایبند بوده را به خطر می اندازد. حتی می توان در پایان، عاشق ِ بازجو شد! با آن نگاه خالی از احساس و خالی از امید ...
زندگی دیگران،اولین فیلم بلندِ کارگردان آلمانی است که، بیش از ۳۰ جایزه از جمله، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال ۲۰۰۶ را به دست آورده و با استقبال منتقدان و مخاطبان روبرو شده است.