Sunday, March 26, 2006


نام فيلم: سرزمين شمالي / North Country / 2005
كارگردان: نيكي كارو
بازيگران: چارليز ترون، ال پترسون، توماس كرتيس، فرانسيس مکدورموند، شون بين


فيلم سرزمين شمالي بر اساس يك داستان واقعي ساخته شده و به موضوع آزار جنسي زنان در محيط كار مي‌پردازد. فيلم با بازگشت به عقب، زندگي جوزي ايمز را به تصوير مي‌كشد. او همراه دو فرزندش از دست خشونت‌هاي همسرش مي‌گريزد و به خانه پدر و مادرش پناه مي‌برد. پدري كه دخترش را مايه ننگ خانواده مي‌داند و هيچ‌گونه حمايتي از او نمي‌كند. جوزي براي تأمين مخارج زندگي شروع به كار در يك معدن مي‌كند اما رفتار كارگران مرد با او و ديگر زنان تحقيرآميز و آزاردهنده است. جوزي در حالي كه همه شواهد بر عليه اوست وكيل مي‌گيرد و بر عليه شركت شكايت مي‌كند.

بدون اغراق، درك حس آزار روحي كه بر جوزي وارد مي‌شود، جداي از زمان و مكان زندگي، براي زناني كه بيرون از خانه كار مي‌كنند، آسان است. با كمي شدت و ضعف، انگار تفاوتي نمي‌كند كه كجاي دنيا باشي، در معدن كار كني يا در يك شركت خصوصي، قرن بيستم باشد يا بيست و يكم؛ حسش مي‌كني.

درباره فيلم نوشته‌اند:
بايد زن باشي تا بفهمي
يکي از بهترين فيلم هاي فمينيستي
از ديد يك مرد




Tuesday, March 07, 2006


معرفي فيلم


نام فيلم: همچون بهشت / Just Like Heaven / 2005
كارگردان: مارك واترز
بازيگران: ريس ويترسپون، مارك رافالو، دانل لاگ، دينا اسپاي‌بي

فيلم با برشي كوتاه از زندگي اليزابت مسترسون شروع مي‌شود و سپس به زندگي ديويد آبوت كه به دنبال آپارتماني در شهر است مي‌پردازد. او آپارتمان مورد علاقه‌اش را مي‌يابد اما بعد از اسباب‌كشي متوجه مي‌شود كه دختر جواني در آن آپارتمان زندگي مي‌كند. ديويد با ديدن شواهد در مي‌يابد كه او روح دختري‌ست كه قبلاً در آن آپارتمان زندگي مي‌كرده و حالا...
فيلم ساده و روان است و مورد پسند هر نوع سليقه‌ای.
آخرين خبر از ريس ويترسپون هم اينكه، جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن را براي فيلم «دست از پا خطا نمي‌كنم» در مراسم اسكار 2006 دريافت كرد.