Wednesday, January 31, 2007


معرفي فيلم
نام فيلم: بادي كه بر مرغزار مي‌وزد /The Wind That Shakes the Barley / 2006
كارگردان: كن لوچ
بازيگران: کیلیان مورفی، پاتریک دلانی، لیام کانینگهام، جرارد کرنی، اورلا فيتزجرالد

فيلم بخشي از مبارزات آزادي‌خواهان ايرلندي در برابر بريتانياي كبير را در دهه 1920 به تصوير مي‌كشد. دكتري جوان به نام دمين، همراه برادر مبارزش، تدي، گروهي را تشكيل مي‌دهند و مبارزه مسلحانه‌اي را آغاز مي‌كنند. پس از امضاي معاهده ميان بريتانيا و ايرلند اين گروه دو بخش مي‌شود و دو برادر درگير اختلافات داخلي مي‌شوند و ...
فيلمبرداري بسيار خوب، بازي قوي بازيگران اصلي فيلم و انتقال حس وطن‌پرستي، از دلايل جذابيت اين فيلم است.
اين فيلم در سال 2006 برنده نخل طلاي جشنواره كن شد.

بادی که جوزار را می‌لرزاند / موج نو
چند پيشنهاد معمولی / غلاف تمام فلزي




Friday, January 19, 2007


معرفي فيلم

نام فیلم: بدون تقدیر/Fateless /2005
كارگردان: لایوش كولتای
بازیگران: مارسل ناگی، آرون دیمنی و اندراس ام كش كاس

گیورا پسری یهودی که به همراه خانواده‌اش در بوداپست زندگی می‌کند، قربانی نژاد پرستی ،آلما‌ن‌ها می‌شود و به بازداشتگاه‌هاي کار اجباري در آلمان فرستاده مي‌شود،گیورا 14 ساله است و نگاه او به جنگ و اردوگاه متفاوت است، او تجربه لازم را برای تقابل بامشكلات ندارد و با گذشت زمان و کمک زندانی جوانی قواعد بازداشتگاه را می‌آموزد و ...

فیلم بدون تقدیر، برنده جايزه طلا برای بهترين فيلمبرداري از Camerimage نامزد خرس طلاي، جشنواره برلين و نامزد بهترين فيلمبرداري و بهترين موسيقي از مراسم انتخاب فيلم‌هاي اروپايي شده است .

خاطرات یك زندانی




Thursday, January 11, 2007


معرفی فیلم

نام فیلم: شیطان پرادا می‌پوشد / The Devil Wears Prada /2006
کارگردان: دیوید فرانكل
بازيگران: مریل استریپ، آن هاتاوی، امیلی بلانت، استنلی توچی

دختر جوانی که به تازگی در رشته روزنامه‌نگاری فارغ‌التحصیل شده است، معاون سردبیر پرنفوذترین مجله مد نیویورك به نام Runway می‌شود. دختری که به ظاهرش اهمیتی نمی‌دهد، زیر سلطه سردبیرش با بازی درخشان مریل استریپ، کم کم مسیر پیشرفت در دنیای پر زرق و برق مد را یاد می‌گیرد و پی می‌برد، که برای رسیدن به قله موفقیت مجبور است خیلی چیزها را قربانی کند، دوستانش، دوست پسرش، خانواده‌اش و روحیه مهربان و ساده‌اش...


مریل استریپ که در سال های ۱۹۸۲ و ۱۹۷۹ به ترتیب برای فیلم‌های "انتخاب سوفی" و "کریمر علیه کریمر" برنده دو اسکار بهترین بازیگر نقش اول و مکمل زن شده،این بار هم با بازی روان و زیر پوستی خود، در نقش سردبیر قدرتمندی که زندگی خصوصی موفقی ندارد و بین قدرت و خانواده، قدرت را انتخاب کرده، مثل همیشه تماشاگر را وادار به تحسین می‌کند.




Tuesday, January 09, 2007


معرفي فيلم

نام فيلم: درگذشته / The Departed / 2006
كارگردان: مارتين اسكورسيزي
بازيگران: لئوناردو دي‌كاپريو، مت ديمون، جك نيكلسون، مارك والبرگ


"When I was your age they would say we can become cops, or criminals. Today, what I'm saying to you is this: when you're facing a loaded gun, what's the difference?"

پليس ايالتي ماساچوست تلاش مي‌كند تا به فعاليت‌هاي گروهي مافيايي به رهبري كاستلو كه يك ايرلندي‌ست پايان دهد. كالين سوليوان، پسرخوانده كاستلو كه به تازگي از دانشكده افسري پليس ايالتي فارغ‌التحصيل شده، عامل نفوذي اين گروه در اداره پليس است. از طرفي پليس، بيلي كاستيگان، پليس جوان ديگري را مأمور مي‌كند تا در تشكيلات كاستلو نفوذ كند. اما پس از مدتي هم پليس و هم كاستلو مي‌فهمند كه يك عامل نفوذي در تشكيلات خود دارند و به‌دنبال آن مي‌گردند.
هيجان از ابتداي فيلم، همراه تماشاگر است و هيچ بخشي از فيلم قابل پيش‌بيني نيست. با اين‌كه فيلم صحنه‌هاي زيادي از خشونت و جنايت را به تصوير مي‌كشد و هم خلافكاران و هم پليس از الفاظ ركيك و خشن استفاده مي‌كنند، اما از جذابيت فيلم چيزي كم نمي‌كند. يكي ديگر از دلايل جذابيت فيلم، بازي خيره‌كننده لئوناردو دي‌كاپريو است كه درخشان‌تر از بازي جك نيكلسون و مت ديمون است.
يكي از تهيه‌كنندگان فيلم هم براد پيت است.

درگذشته




Monday, January 08, 2007


معرفي فيلم

نام فيلم: هنر برتر/ High Art /1998
كارگردان: ليزا كلودنكو
بازيگران: رادها ميچل، الي شيدي، كريس ميكلسن


سيد، دخترجواني كه در نشريه بزرگ عكاسي مشغول به كار است، در همسايگي عكاس ِ مشهوري زندگي مي‌كند به نام لوسي، كه معتاد به مواد مخدر است و با هم خانه‌اش كه قبلا از او عكس‌هاي معروفي گرفته زندگي مي‌كند. سيد و دوست پسرش رابطه خوبي با هم دارند، اما كم كم، سيد به لوسي علاقه مند مي‌شود .
هنر برتر، فيلم انتخاب ، فيلم ترديد است. هراس از دريچه‌هاي ناشناخته كه به روي احساسمان گشوده مي‌شوند و ما بيمناك از راه نرفته، قدم به دنيايي مي گذاريم كه تجربه‌اش نكرده‌ايم و اين دريچه‌ها گاهي مجبورمان مي‌كند كه تصميمي خودخواهانه بگيريم.




Wednesday, January 03, 2007


معرفي دو فيلم
نام فيلم: كوكب سياه / The Black Dahlia / 2006
كارگردان: برایان دی‌پالما
بازيگران: جاش هارتنت، اسكارلت يوهانسون، آرون اكارت، هيلاري سوانك، ميا كريشنر



نگاهی به کوکب سیاه، آخرین ساخته‌ی برایان دی‌پالما








نام فيلم: درباره يك پسربچه /About A Boy / 2002
كارگردان: كريس ويتز، پل ويتز
بازيگران: هيو گرانت، توني كولت، راشل ويز، نيكلاس هولت