Monday, January 30, 2006


ويژه جشنواره 10


نام فیلم : تقاطع
کارگردان :ابوالحسن داودی
بازیگران : فاطمه معتمدآریا، بهرام رادان، بیژن امکانیان، باران کوثری، سروش صحت، علیرضا حسینی، مجید مظفری
موسیقی: محمدرضا علیقلی


تقاطع درباره یک تصادف شدید و مهلک است درابتدا تماشاگر به میان زندگی شخصیتهای متعدد فیلم پرتاب می‌شود ،که با وقوع تصادف زندگی آنها به گونه‌ای با یکدیگر مرتبط می‌شودو تماشاگر را درگیر بحرانها و تنش‌هایشان می‌کند.
صحنه تصادف چنان تکان‌دهنده و نفس‌گیر است که ذهن بیننده را حتی پس از دیدن فیلم هم درگیر خود می کند واین مدیون اجرای ماهرانه این صحنه می‌باشد.
تقاطع داستان مرگ و زندگی است داستان آدمهای متفاوت از نسلهای متفاوت و بحرانهایی که در گیرشان می باشند است.
داستان فیلم به گونه‌ایی است که شخصیت مر کزی وجود ندارد بلکه همه در شکل‌گیری داستان نقش دارند و این از جذابیتهای این فیلم است .
فاطمه معتمدآریا مثل همیشه نقشش رابه خوبی ایفا می‌کند بیژن امکانیان که پس از مدتها او رامی‌بینیم به خوبی نقش پدری که با مشکلات خانوادگی و کاری بسیاری روبه رو است را اجرا می‌کند.
و در آخر اینکه تقاطع بی‌شک کاری جذاب و دیدنی است و آن را می‌توان بهترین اثر ابوالحسن داودی دانست.

***

حسن ختام...

جشنواره 24ام هم با همه هیجانهایش با اعلام برندگان فیلم فجر به پایان رسید و پرونده یک ساله سینمای ایران بسته شد.
لازم به ذکر است که فیلم (چهار شنبه سوری) به عنوان فیلم منتخب تماشاگران اعلام شد.
دیدن فیلم‌ها در فرصتی کوتاه هر چند با شتاب اما با هیجان خاصی همراه است بنا براین ما هم سعی کردیم در اینجا آنچه را دیده‌ایم، بازگو کنیم تا دیگران هم درآن شریک باشند.




Sunday, January 29, 2006


ويژه جشنواره 9:


نام فيلم: زاگرس
كارگردان: محمدعلي نجفي
بازيگران: رضا كيانيان، مريلا زارعي، كيهان ملكي، قاسم زارع، رعنا آزادي پرور، سهراب سليمي، علي نصيريان، ژاله علو

زاگرس به زندگي چند مهندس در جريان افتتاح پروژه كارون 3 مي‌پردازد. اين سه نفر از بيست سال پيش همديگر را مي‌شناسند و زندگيشان به شكلي به‌هم مرتبط است.
فيلم حرف خاصي براي گفتن نداشت جز بعضي صحنه‌ها و مكالمه‌ها كه اعصاب تماشاگران زن را به هم ريخت!!!
با اين همه پرداختن به قسمتي از زندگي و مشكلات كساني كه در پروژه‌هاي عظيمي مانند كارون 3 مشغول به‌كارند جالب بود و مطمئناً فيلم براي آنها قابل لمس‌تر خواهد بود.




Saturday, January 28, 2006


ويژه جشنواره 8:


نام فيلم: وقتي همه خواب بودند
كارگردان: فريدون حسن پور
بازيگران: گلاب آدينه، محمدرضا فروتن، غزل شاكري، صادق صفايي، نازنين فراهاني
فيلم با مضموني مذهبي در طبقه‌بندي فيلم‌هاي سينماي معناگرا قرار مي‌گيرد. پيرزني پس از سالها مي‌خواهد به سفر حج برود اما به دليل بيماريش اجازه سفر پيدا نمي‌كند.
گلاب آدينه با گريم بسيار مناسبي كه دارد به خوبي نقش پيرزن را بازي مي‌كند. محمدرضا فروتن، نقشي متفاوت از ساير نقشهايش را دارد و خوب از پس آن برآمده و اما غزل شاكري (گلنار) كه پس از سالها دوباره آمده و چهره اش تماشاگر را مي‌برد به حدود پانزده سال پيش و فيلم کودکانه گلنار.
موسيقي فيلم بسيار متناسب و تأثيرگذار است به خصوص آواز روي آن، فضاي عرفاني فيلم را تشديد مي‌كند. همچنين قطع موسيقي هنگامي كه پيرزن سمعك را به گوش مي‌گذاشت و پخش مجدد آن وقتي آن را از گوشش بر مي‌داشت، ايده جالبي بود.
صحنه‌هاي معنوي فيلم همراه با آواز زيباي آن بي‌اختيار اشك بر چشمان تماشاگر روان مي‌كرد.

***

نام فيلم: عصر جمعه
كارگردان: مونا زندي حقيقي
بازيگران: رويا نونهالي، هانيه توسلي، مهرداد صديقيان، رامين رستاد

زنی که سالها پیش از خانواده‌اش رانده شده اکنون همراه پسرش که او هم نوجوانی سرکش است زندگی پر تلاطمی را می گذرانند. از سوی دیگر خواهر کوچکتر زن او را پس از جستجوی بسیار پیدا می‌کند و زن برای او از گذشته و رازی که سالها پنهان کرده است می‌گوید.

عصر جمعه به عنوان اولین فیلم مونا زندی حقیقی اثری درخشان است.
پرداختن به بعضی معضلات اجتماعی که تا کنون کمتر به آن پرداخته شده و همچنین روند داستان به ویژه در قسمت انتهایی فیلم که به شدت تکان‌دهنده است و بیننده را وادار به بازنگری در مورد شخصیت اول فیلم می‌کند از نکات به یاد ماندنی و تأثیرگذار فیلم است.
بازی زیبای رویا نونهالی در نقش زنی آسیب دیده که با مشکلات بسیاری در تقابل بوده ستودنی است.




Friday, January 27, 2006


وپژه جشنواره 7:


نام فيلم: چهارشنبه سوري
كارگردان: اصغر فرهادي
فيلم نامه: اصغر فرهادي، ماني حقيقي
موسيقي: پيمان يزدانيان
بازيگران: هديه تهراني، ترانه عليدوستي، حميد فرخ نژاد، پانته‌آ بهرام

ماجراي فيلم از صبح زود روز چهارشنه سوري شروع و در ديروقت همان شب پايان مي‌يابد. سوژه اصلي فيلم «خيانت» است. بي‌اعتمادي و رفتارهاي عصبي و وسواسي ناشي از آن را هديه تهراني به زيبايي ايفا مي‌كند. تهراني با نقش متفاوتي در اين فيلم ظاهر شده كه به نظر آغازي بر پايان نقش‌هاي قبلي و كليشه‌ايش است. ارتباط برقرار كردن با گريم ترانه عليدوستي كمي سخت است، اما اين بازيگر جوان به راستي هنرمندانه بازي مي‌كند.
موضوع فيلم تا ساعت‌ها تماشاگر را به فكر فرو مي‌برد كه در شرايط مشابه چه واكنشي بايد نشان داد، ماندن و چشم بستن يا رها كردن.
با توجه به تعریف‌هایی که از فیلم شده بود، انتظار بیشتری از فیلم مي‌رفت. شايد از بين سه فيلم بلند كارگردان، «شهر زيبا» همچنان درخشان‌ترين باشد.



ويژه جشنواره 6


نام فیلم : جایی در دور دست
کارگردان : خسرو معصومی
بازیگران : هادی دیباجی،مرضیه خوش تراش ،عباس امیری،مهران رجبی،بهزاد شاهنده،نورالدین اعلمی،


جنگلبانی در جنگلهای شمال کشته می‌شود جوانی به قتل او اعتراف می‌کند امامشخص می‌شود که او قاتل نیست و به خاطر عشق به دختری حاضر به اعتراف به قتل شده است.


جنگلهاوکوههای پوشیده از برف، قاچاقچیان چوب، ناخودآگاه بیننده رابه یاد فیلم(رسم عاشق کشی) فیلم دیگری از خسرو معصومی می‌اندازد،فیلم مضمونی عاشقانه با پس‌زمینه حادثه‌ای دارد و تماشاگر را تا به آخر همراه خود می‌کند.




Thursday, January 26, 2006


ويژه جشنواره 5

نام فیلم : به آهستگی
کارگردان : مازیار میری
بازیگران :محمد رضا فروتن ،نیلوفر خوش خلق،حسن پورشیرازی، مریم بوبانی، شاهرخ فروتنیان، مهران رجبی


به یک کارگر جوشکاری خبر می‌دهند که همسرش خانه را ترک کرده است او به جسنجوی همسرش می‌پردازد اما دیگران سعی در تلقین خیانت همسرش به وی دارند تا آنکه همسرش پیدا شده و آنچه که بر او گذشته است را شرح می‌دهد.

اگر چه داستان فیلم می‌تواند دستمایه فیلمی جذاب باشدو تا نیمه‌های فیلم هم بیننده را مشتاق اتفاقات بعدی نگه می‌دارد اما رفته‌رفته هرچه به انتهای فیلم نزدیک می‌شویم ضعف فیلم به‌ویژه در فیلمنامه و طرح داستان آشکارتر می‌شود .




Monday, January 23, 2006


وپژه جشنواره 4:



نام فيلم: به نام پدر
نويسنده و كارگردان: ابراهيم حاتمي‌كيا
بازيگران: پرويز پرستويي، مهتاب نصيرپور، گلشيفته فراهاني، كامبيز ديرباز، افشين هاشمي، مهرداد ضيايي

آخرين اثر حاتمي‌كيا يك ملودارم اجتماعي – خانوادگي‌ست كه به روابط پدر، مادر و دختر جوانشان با پس‌زمينه هميشگي فيلمهاي این کارگردان، يعني جنگ، مي‌پردازد.
بازي قوي پرستويي مانند هميشه نقطه قوت فيلم است. در كنار او مهتاب نصيرپور و كامبيز ديرباز هم بازي جذابي ارائه داده‌اند. بازي گلشيفته فراهاني هم شباهت زيادي به نقشش در اشك سرما دارد.
تا امروز كه روز چهارم جشنواره است، فيلم، بهترين است تا ببينيم بقيه چه كرده‌اند.
و آخر اين كه، آقاي حاتمي‌كيا شك نكنيد كه آرزويتان (خدایا " به نام پدر" را تماشایی کن)، برآورده مي‌شود.




Sunday, January 22, 2006


ويژه جشنواره 3:

نام فیلم : گفتگو با سایه
کارگردان :خسرو سینائی
بازیگران: فرشید ابراهیمیان،مهدی احمدی،داریوش فائزی،بهروز شعیبی


فیلم نگاهی مستند گونه برزندگی صادق هدایت به ویژه دلیل خودکشی رمز آمیز او دارد.
یک گروه سه نفره برای نوشتن کتابی درمورد زندگی صادق هدایت و تحلیل آثار او به ویژه (بوف کور) شروع به تحقیق می کنند هر کدام ازآنها در طی این مسیر به گونه ایی با فضای ذهنی هدایت درگیر می شوند تا از آن حقیقت زندگی او را بیرون کشند.

از آنجا که سالهاست چاپ بعضی ازآثار صادق هدایت بویژه بوف کور متوقف شده است این فیلم کمک شایانی به خصوص به نسل جوان برای شناختن روح حاکم بر فضای زندگی خصوصی و اجتماعی او می کند.




نام فیلم : ستاره ها (جلد یک)-ستاره می شود
کارگردان : فریدون جیرانی
بازیگران : عزت الله انتظامی ،امین حیایی، اندیشه فولادوند،آهو خردمند،رضا رویگری


این فیلم اولین اپیزود از سه اپیزود فیلم ستاره ها می باشد که اکنون هر یک به عنوان
فیلمی مستقل به نمایش در آمده است.
ستاره ها فیلمی است درباره سینما،این فیلم داستان یک بازیگر قدیمی تئاتراست که به دلیل فلج پاها خانه نشین شده است و اکنون با وساطت دخترش که او هم نقش های کم اهمیتی را بازی می کند قرار است نقشی را در فیلمی بازی کند اما به دلیل جو حاکم بر صحنه فیلمبرداری و همچنین دیدن زنی که سالها پیش به او عشق می ورزیده اما زن برای گرفتن یک نقش اول در فیلم او را رد کرده و حاضر به هرکاری شده ،ازعهده آن نقش بر نمی آید و اورا ازصحنه خارج میکنند این وضعیت به ویژه اینکه اکنون همه چیز به همان شکل برای دخترش تکرار می شود او را به شدت متاثر می کند .


آنچه گفتنی است آن است که فیلم می توانست به همان شکل اولیه اش به صورت یک اپیزود و نه
یک فیلم مستقل نشان داده شود با اینکار از روند کند فیلم جلوگیری می شد.



ويژه جشنواره 2:

نام فيلم: باغ فردوس پنج بعدازظهر
كارگردان: سيامك شايقي
بازيگران: رضا كيانيان، لادن مستوفي، آزيتا حاجيان

فيلم به نسبت فيلم‌هاي ديگر كارگردان (شراره، مادرم گيسو و ...) جذاب‌تر است، حتي زمان طولاني فيلم براي تماشاگر خسته كننده نيست اما هرچه فيلم به پایان نزدیک‌تر می‌شود، ضعيف‌تر مي‌شود. دليل پرخاش‌هاي افراطي دختر در ابتداي فيلم، سكوت آزاردهنده دكتر روانكاو و بعضی دیگر از صحنه‌ها براي تماشاگر مبهم است. پايان فيلم هم به مذاق ما كه خوش نيامد.


***

نام فيلم: ستاره‌ها (جلد سه)- ستاره بود
كارگردان: فریدون جیرانی
بازيگران: خسرو شکیبایی، اندیشه فولادوند،مرتضی احمدی، مهین بزرگی، فهیمه راستکار،داریوش اسدزاده و امین حیایی


آینه شکسته‌ی به جا مانده از دوران پر شکوه تئاتر لاله زار، حکایت تنهایی پر درد هنرمندان ِ پیشکسوت است، حکایت ِ چاپ تسلیت‌های محافل فرهنگی و هنر دوستانی که در زمان زنده بودن ِ این هنرمندان، نه یاری رساندند نه حتی غبار از آیینه گرفتند .
ستاره‌ی 3، در همان حال و هوای فیلم‌های قبلی جیرانی است، این‌بار اما عمیق‌تر و نمادی‌تر، خسرو شکیبایی که نقش یکی دیگر از مشرقی‌های فیلمنامه‌های جیرانی را ایفا می‌کند ، هامون‌وار عزادار نبودن بانو، خودش را تکرار می‌کند با صدایی که گاهی به سختی قابل تشخیص است. بازی بقیه هنرمندان که در واقع نقش خودشان را بازی می‌کردند روان و صمیمی بود.

در آخر اینکه ، در یک عصر برفی ، بلیط جشنواره به دست در تاریکی سینما، وقتی با حرف‌های روح‌انگیز سامی‌نژاد (اولین
هنرپیشه زن سینمای ایران) دلتنگیت را بغض می‌کنی ، شاید باید گفت که، فیلم را دوست داشتی !!



ويژه جشنواره 1:



نام فيلم: زمستان است
كارگردان: رفيع پيتز
بازيگران: ميترا حجار، انوشيروان حداد

موضوع فيلم براي يك فيلم كوتاه مناسب بود.
درباره فيلم نوشته‌اند: " اين فيلم ارتباط ميان ادبيات معاصر ايران را با سينما به تصوير مي‌کشد." شايد اين نظر تنها به اين دليل باشد كه فيلم بر اساس داستان سفر دولت آبادي و موسيقي آن قطعاتي از شعر زمستان اخوان ثالث با صداي شجريان است.
به هر حال موسيقي و شعر روي بعضي صحنه‌ها وصله‌ي ناجورست.




Tuesday, January 17, 2006


معرفی فیلم
نام: پنجره‌ی روبرو / La Finestra di fronte / Facing Windows / 2003


پنجره‌ی روبرو فیلمی لطیف درباره زندگی یک زوج ایتالیایی‌ست که عشق سالهای اول ازدواج آن‌ها رفته‌رفته کمرنگ شده و تصویر مشاجره‌هایشان پررنگ‌تر به‌نظر می‌آید. برحسب اتفاق زندگی این‌ زوج با زندگی مردی سالخورده‌ پیوند می‌خورد و بعدتر باعث می‌شود که زن با همسایه‌ی روبروییش که در بانک کار می‌کند، آشنا شود و ....
فیلم چندین جنبه را نمایش می‌دهد که هرکدام می‌تواند ذهن بیننده را تا ساعت‌ها مشغول کند. نارضایتی زن از کارش و تصمیمی که در انتها می‌گیرد، تضاد بین منطق و احساسش که در صحنه‌ای که مرد همسایه اسباب‌کشی می‌کند و او مشغول پختن شیرینی‌ست به زیبایی نمایش داده شده، عشق ممنوع دوران جوانی پیرمرد و ...
قسمتی از نامه‌ی پیرمرد:


My dear Simone
After you, red is no longer red
The blue of the sky is no longer blue
The trees are no longer green
After you, I have to search for colors in the yearning I have for us
After you, I miss even the pain that made our love timid and secret


Desire knows no bounds